ارتباط عقل جزئى با عقل مطلق
ارتباط میان عقل جزئى و عقل مطلق از راه اتصال به مسائلى، براى همه
امكانپذیر است. قرآن مجید به اندیشه و فكر درعالم طبیعت اشاره مىفرماید.
یك مرحله از اندیشه، اندیشه در انفس و آفرینش خود انسان است كه یكى از
مهمترین و بزرگترین كارخانههاى عالم آفرینش است. یك مرحله از اندیشه هم
در قرآن كریم است كه دریاى بىنهایتى از معارف و مسائل الهى در آن وجود
دارد.
كتابى كه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دربارهاش مىفرماید :
�لا تحصى عجائبه ولا تبلى غرائبه � " 1 ".
اگر بخواهند عجایبش را بشمارند، به عدد در نمىآید. اگر بخواهند نكات
عظیم آن را تحقیق كنند مىبینند كه هیچ نكتهاى از نكات قرآنى در طول زمان
كهنه شدنى نیست.
علامه مجلسى مىفرماید: آن مقدارى كه من توانستم بدان دسترسى پیدا كنم و
تحقیق نمایم این بود كه از پانصد سال پیش تازمان ما نزدیك به بیست هزار
نوع تفسیر بر قرآن مجید نوشته شده و از پانصد سال پیش تاكنون محققان در
بسیارى از كشورها بر این كتاب تفسیر نوشتهاند. در هندوستان، عربستان،
افغانستان، عراق، مصر و به ویژه در ایران تفسیرهاى گوناگونى نوشته شده كه
بالاتر از همه و آخرین تفسیرى كه در ایران به زبان عربى نوشته شده � تفسیر
المیزان � و به زبان فارسى � تفسیر نمونه � است. در عین حال، علامه
طباطبائى كه یكى از مهمترین قدرتهاى فكرى كشور ما در معارف الهى بودهاند
و فیلسوفان خارجى هر چند سالى یكى یا دو بار به ایران مىآمدند تا ایشان
را زیارت كنند و مشكلات فلسفى و عرفانى را با ایشان مطرح كرده حل نمایند،
حتى یكى از كتابهاى ایشان را در دانشگاه كانادا تدریس مىكنند، مىفرمودند
: اگر ما تمام تفسیرهاى قرآن كریم و مغزهاى مفسران را در مورد این كه
درباره قرآن تاكنون چه كار كردهایم، جمعآورى و ارزیابى كنیم به این نتیجه
مىرسیم كه ما تنها توانستهایم خود را كنار ساحل این دریا برسانیم، اما
هنوز نتوانستهایم داخل دریا برویم و ببینیم چه خبر است و چه درى از اندیشه
به روى ما باز است.
چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 1:47:40 PM